CUC 2021 - Čitati ili ne čitati? AI će odlučiti
CUC 2021
Čitati ili ne čitati? AI će odlučiti
Dajana Jelavić; Mirta Kos Kolobarić
Čitljivost teksta (eng. readability) definira se kao lakoća razumijevanja i shvaćanja teksta što je posljedica stila pisanja (Klare, 1988). Čitljivost je vrlo važan koncept naročito u obrazovanju. Utvrđivanje razumljivosti teksta omogućava odabir primjeren određenom učeniku, a time i optimalnu interakciju s tekstom. S obzirom na tekst na čitljivost utječu: dužina riječi, učestalost riječi, korištenje neuobičajenih riječi, prosječna duljina rečenice, korištenje pasiva… Kad je tekst pretežak za čitanje, poruka se ne može razumjeti/prenijeti, a obrada teksta je otežana. S druge strane kad je tekst prelagan postaje dosadan i ne motivira čitatelja nego ga navodi na odustajanje. U oba slučaja čitljivost zadanog teksta utječe na to u kojoj mjeri će čitatelji stupiti u interakciju sa zadanim štivom i hoće li shvatiti njegovu poruku. U interaktivnom izlaganju ćemo na primjeru aktivnosti „jigsaw reading“ pokazati kako uz pomoć umjetne inteligencije možemo utjecati na povećanje uspješnosti naših učenika koristeći primjerene materijale (diferencirane autentične tekstove kao što su članci ili odlomci iz književnih djela) nakon izvršene računalne analize. Uz pomoć alata Depeche Mood pokazat ćemo kako mjeriti emocije/raspoloženje/prevladavajući ton u nekom tekstu, kako motivirati učenike „sretnijim/pozitivnijim“ tekstovima i kako rješavati problemske zadatke koristeći AI. Pokazat ćemo kako odabirom vokabulara (pozitivne/negativne riječi) možemo mijenjati percepciju i dojam čitatelja. Usporedit ćemo jezik kojim se služe različiti likovi u nekom djelu; pokazat ćemo koje emocije učenici izražavaju pišući o tehnologiji u nastavi ili o AI.Prikazani primjeri odnose se na sadržaje na engleskom jeziku kojeg predajemo,a predloženi alati ne funkcioniraju u cijelosti s hrvatskim jezikom.