Daroviti učenici
Majda Rijavec
Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Sažetak predavanja:
Darovitost je svojevrstan sklop osobina koje omogućuju
pojedincu da dosljedno postiže izrazito natprosječan uradak u
jednom ili više područja ljudske djelatnosti. Darovita djeca su
ona kod kojih se zbog njihovih izuzetnih sposobnosti mogu
očekivati visoka postignuća, a identificirana su od strane
stručnjaka. Ona zahtijevaju obrazovne programe različite od
onih koje škole nude, kako bi realizirali svoje potencijale za
vlastitu dobrobit i dobrobit zajednice. Takve kriterije
zadovoljava 3 do 5 % školske populacije.
Darovita djeca imaju posebne odgojno-obrazovne potrebe
koje uključuju potrebu za druženjem s vršnjacima iste
kronološke dobi, za druženjem s vršnjacima sličnih visoko
razvijenih sposobnosti, za radom u obogaćenim i proširenim
odgojno-obrazovnim programima, za nezavisnošću u učenju,
za izazovima u kojima se može doživjeti i povremeni neuspjeh
te za sudjelovanjem u širokim programima kojima se potiče
njihov cjelokupni razvoj. Umjereno darovita djeca se ne
razlikuju od ostale po svom psihološkom i tjelesnom zdravlju,
dok izrazito darovita mogu imati problema posebno kod
socijalnog uklapanja.Darovite učenike potrebno je identificirati što ranije, jer inače
postoji opasnost da neće biti prepoznati i da njihove potrebe
neće biti zadovoljene, a potencijali će ostati neiskorišteni. Rana
identifikacija može spriječiti neuspjeh darovite djece i pomoći
učiteljima da pruže djetetu odgovarajuća iskustva i potaknu
djetetovu motivaciju.
Najčešće prepoznamo one učenike koji su već manifestirali
svoju darovitost bilo kroz izuzetno školsko postignuće bilo kroz
specifične talente. No, prema statistici, više od 50% učenika s
natprosječnim sposobnostima ne prolaze dobro u školi, tako
da je u školama više neidentificirane nego prepoznate darovite
djece. Najčešće ne budu prepoznata darovita djeca s
teškoćama, niskim školskim postignućem, djeca iz obitelji s
niskim socio-ekonomskim statusom i skromnijim roditeljskim
ambicijama, djeca migranata, djeca s niskom motivacijom za
rad te djevojčice u području matematike i prirodnih znanosti.
Darovitoj djeci treba omogućiti da uče na način koji ima najviše
odgovara, pouka mora uključivati vještine kao što su kreativno
i kritičko mišljenje te složene metode rješavanja problema i
donošenja odluka. Treba izbjegavati izravno poučavanje u
korist rada na projektima, rada u malim grupama i rada s
mentorom.