B5 Igor Ljubi:Web sustav za upravljanje sadržajem - kako odabrati?
Web sustav za upravljanje sadržajem - kako odabrati?
Autori: Igor Ljubi, Hrvoje Belani, Marin Vuković, Fakultet eletrotehnike i računarstva Zagreb
Od uspostave prve međunarodne internetske veze Hrvatske sa svijetom1 prošlo je točno 15 godina [1], a za tri
mjeseca bit će ista godišnjica dobivanja vršne .hr domene2, identiteta Hrvatske i u virtualnom svijetu. Od tada se
veličina Web prostora u .hr domeni višestruko povećala, a mjerenja površinskog Weba koja se provode unazad
pet godina pokazuju da se ukupna veličina javno dostupnih Web stranica u .hr domeni 2006. godini popela na
više od 2 TB podataka [2]. Sukladno s time širio se i način organizacije Web sadržaja putem sustava za
upravljanje sadržajem (Content Management Systems, CMS).
Zbog raznolikosti vrsta sadržaja koji se danas susreću u računalnim sustavima, tijekom evolucije CMS sustava
stvarale su se specijalizirane kategorije. Stoga se razlikuju sljedeće vrste: Web CMS koji služe upravljanju i
predstavljanju sadržaja na Webu i primarni su interes ovog rada; T-CMS (transactional content management
system) namijenjeni upravljanju transakcijama u elektroničkoj trgovini; I-CMS (integrated content management
system) za upravljanje sadržajem u složenim poslovnim sredinama; DAM (digital asset management)
namijenjeni upravljanju digitalnim medijskim sadržajima, poput video-zapisa i fotografija; P-CMS (publications
management system) za upravljanje publikacijama; L-CMS (learning management system) za upravljanje e-
learning sadržajima [3].
Iako računalna praksa u upravljanju sadržajem postoji još od kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća, sam
pojam je relativno nov. CMS-ovi su u prvoj polovici devedesetih razvijani unutar kompanija prvenstveno za
vlastite potrebe upravljanja i predstavljanja velike količine sadržaja, no s vremenom su ponudili svoja CMS
rješenja na tržište [4]. U najširu je primjenu ušao početkom 21. stoljeća pojavom različitih javno i besplatno
(open-source) dostupnih rješenja [5].
Ovaj rad predstavlja metodološki pristup analizi i usporedbi open-source Web sustava za upravljanje sadržajem,
s ciljem implementacije Web sjedišta obrazovne institucije kao klijenta. Predstavljena je metodologija odabira
CMS-a koji najbolje zadovoljava specificirane zahtjeve te primjeri implementiranog rješenja.