A16 Maja Lapić: Istraživanje o edukativnim potrebama i ponudi na području Republike Hrvatske
Istraživanje o edukativnim potrebama i ponudi na području Republike Hrvatske
Autor: Maja Lapić, MojPosao
MojPosao (www.MojPosao.net), centralno mjesto tržišta rada, je, uz pokroviteljstvo Ministarstva
znanosti, obrazovanja i športa, tijekom travnja 2007. na uzorku od 1700 posloprimaca i 88
poslodavaca proveo istraživanje o edukativnim potrebama i ponudi profesionalne edukacije na
području Republike Hrvatske.
Istraživanje je provedeno za potrebe website-a EduCentar (www.EduCentar.net), specijaliziranog
website-a za promociju edukativne ponude, a daje informacije o profesionalnoj edukaciji koje su
izuzetno zanimljive i korisne ponuđačima edukacije, državnoj upravi i ostalim subjektima.
Poslodavcima su najvažnije interpersonalne vještine
Posloprimci su izdvojili područja profesionalne edukacija koja ih najviše zanimaju, a poslodavci su
izdvojili područja koja smatraju najpotrebnijima za svoje zaposlenike.
Poslodavci u Hrvatskoj, njih 66%, smatra da njihovi zaposlenici moraju razvijati komunikacijske i
prezentacijske vještine dok je isto područje interesantno za samo 33% posloprimaca.
Slijedi 56% poslodavaca koji kao potrebno područje profesionalne edukacije navode strane jezike,
što je za 12% više nego u istraživanju provedenom 2005..
Kao pretpostavku povećane zainteresiranosti za strane jezike možemo navesti približavanje
Hrvatske ulasku u EU i povećanoj gospodarskoj razmjeni (uvoz i izvoz) sa stranim zemljama, pri
čemu znanje stranog jezika postaje nužan alat za obavljanje posla.
47% poslodavaca smatra da posloprimci trebaju razvijati vještine managementa, 40% vještine
vođenja, 35% - nova marketinška znanja, 35% - prodajne vještine, 33% - upotrebu uredskih
aplikacija (MS office i slično). 32% poslodavaca se izjasnilo da su napredni informatički tečajevi
potrebni njihovim djelatnicima, dok je ovo edukacijsko područje zanimljivo za čak 50% ispitanih
posloprimaca.
Procjena kvalitete formalnog obrazovanja
Samo 11% ispitanih posloprimaca smatra da im je dosadašnje formalno obrazovanje dalo odličnu
osnovu za bavljenje njihovom profesijom.
Poslodavci su ocijenili kvalitetu formalnog obrazovanja svojih zaposlenika: za inženjere
informatike i inženjere u ostalim područjima (strojarstvo, elektrotehnika, …) najviše poslodavaca,
njih 64%, smatra da su odlično ili vrlo dobro osposobljeni za posao koji obavljaju. 52%
poslodavaca smatra da je zaposlenike struke 'ekonomija – financije' formalno obrazovanje odlično
ili vrlo dobro osposobilo za rad.
Najmanje poslodavaca, njih 13%, ocijenilo je da su zaposlenici poljoprivredne struke odlično ili
vrlo dobro osposobljeni za posao nakon formalnog obrazovanja. Čak 48% poslodavaca smatra da
isti nisu dobro osposobljeni, odnosno da im je formalno obrazovanje više štetilo nego koristilo.
Slijede struka trgovačkog posrednika za koju 40% poslodavaca smatra da visokoobrazovani
zaposlenicima te struke nisu dobro osposobljeni za rad.
Ulaganje u edukaciju zaposlenika
Iako 83% poslodavaca omogućuje svojim zaposlenicima pohađanje programa profesionalne
edukacije, njih 45% je priznalo da ipak ne ulažu dovoljno u edukaciju svojih zaposlenika, a čak
22% poslodavaca ne ulaže u edukaciju svojih zaposlenika iako im je ta edukacija potrebna.
Tome u prilog govore i podaci o 58% posloprimaca koji uopće nemaju ili imaju svega jedan sat
edukacije mjesečno koju plaća poslodavac. 17% posloprimaca ima plaćeno jedan do tri sata
profesionalne edukacije mjesečno o trošku poslodavca, dok za samo 2% posloprimaca poslodavac
plaća od 9-11 sati edukacije mjesečno.
E-learning je atraktivna opcija učenja
36% poslodavaca i 21% posloprimaca nije moglo prosuditi jer ne zna dovoljno o tome dok samo
2% posloprimaca nije uopće čulo za e-learning.
Promatrajući samo ispitanike koji su mogli prosuditi o e-learningu, e-learning opcija učenja
atraktivnija je od klasičnog učenja za 23% posloprimaca i 16% poslodavaca. 29% posloprimaca i
34% poslodavaca smatra da je jednako atraktivna koliko i klasično učenje, a 48% posloprimaca i
50% poslodavaca smatra da je atraktivna, no ipak manje od klasičnog učenja.