A21 Snježana Babić: Korištenje obrazovnog objekta: "e-tečaj: Osnove e-learninga" u edukaciji obrazov
Korištenje obrazovnog objekta: "e-tečaj: Osnove e-learninga" u edukaciji obrazovnih djelatnika
Autori: Snježana Babić, Veleučilište u Rijeci; Vlasta Abramić, Graditeljska škola Čakovec; Ljiljana Miletić, Sanja Grabuzin, Gimnazija Požega
Uvod
Razvoj i usavršavanje informacijsko-komunikacijskih tehnologija zauzima značajno mjesto u
svim segmentima ljudske djelatnosti. U obrazovnom procesu utjecaj tehnologija može se
promatrati sa stanovišta svakog od elemenata obrazovanja: učenika, nastavnika,
sadržaja/programa ili konteksta u kojem se navedeni elementi nalaze. U ovom procesu
posebno je zanimljiva promjena uloge nastavnika. Uvođenjem informacijsko –
komunikacijskih tehnologija nastavnik postaje poticatelj i usmjerivač (mentor/tutor) te na taj
način učeniku/studentu ili općenito polazniku pomaže da informacije transformira u svoje
znanje. U tom procesu od nastavnika se očekuje da pronađe načine na koje će preoblikovati
svoje stare tradicionalne vještine u nove, da razvije nove paradigme poučavanja te da usvoji
nove administrativne i tehničke vještine. Tehnologija neće zamijeniti ulogu nastavnika već će
mu poslužiti da kvalitetnije i učinkovitije ostvari svoj obrazovni cilj. Online tečaj «Osnove e-
learninga» nastao je iz potrebe da se pomogne obrazovnim djelatnicima u procesu prijelaza iz
tradicionalnog načina poučavanja na e-poučavanje. E-tečaj sadrži brojne dobre primjere iz
prakse istaknutih e-learning stručnjaka u Hrvatskoj, koji motiviraju obrazovne djelatnike na
kreiranje vlastitih objekata učenja.
Autori ovog e-tečaja bivši su polaznici E-Learning akademije (ELAe) pri CARNet-u te u
svojoj nastavnoj praksi primjenjuju e-poučavanje. Rezultat njihovog rada je ovaj objekt
učenja: e-tečaj «Osnove e-learninga».
Opis projekta
Projekt je nastao u okviru Microsoft globalnog programa "Suradnici u učenju" (eng. Partners
in Learning, PiL). Rezultat projekta je online tečaj implementiran na LMS-u (eng. Learning
Management System). Svrha ovog projekta je omogućiti svim djelatnicima obrazovnog
sustava, prvenstveno nastavnicima osnovnih i srednjih škola preglednu i temeljnu informaciju
o tome što e-learning jest, koje promjene u procesu poučavanja/učenja sa sobom donosi te uz
pomoć kojih tehnologija se može koristiti u osnovnim i srednjim školama kao i u
cijeloživotnom obrazovanju. Krajnji cilj ovog projekta je inspirirati polaznike, prvenstveno
nastavnike, kao i ostale obrazovne djelatnike na kreativnost, inovativnost i kvalitetne
promjene u procesu poučavanja i učenja uvođenjem informacijsko – komunikacijskih
1
tehnologija u svoj nastavni proces. Online tečaj je strukturiran u tri međusobno zavisne
lekcije, dobro raspoređene s jasno izraženim ciljevima :
1. lekcija: Osnove e-Learninga
a. ciljevi lekcije:
i. Objasniti i definirati pojam e-learning-a
ii. Prepoznati vrste e-learning-a u procesu poučavanja
iii. Razlikovati vrste e-learning-a s obzirom na uporabu web-a u
nastavnom procesu
iv. Klasificirati generacije obrazovanja na daljinu
v. Utvrditi razlike između e-learning-a i obrazovanja na daljinu
vi. Prepoznati razloge i potrebe primjene e-learning-a u poučavanju
vii. Opisati primjere primjene e-learning-a u osnovnim i srednjim školama
kod nas i u svijetu
viii. Pronaći primjere primjene e-learning-a u osnovnim i srednjim školama
u Hrvatskoj
ix. Kritički razmotriti razloge spore primjene e-learning-a kod nas
2. lekcija: Promjene u procesu poučavanja/učenja
a. ciljevi lekcije:
i. Identificirati osnovne karakteristike e-nastave
ii. Identificirati i objasniti stilove učenja prema Kolbu
iii. Identificirati pet različitih pristupa poučavanju (teaching perspectives) i
njihovu hijerarhiju u vlastitom pristupu poučavanju (rješavanjem testa
TPI)
iv. Identificirati članove tima koji zamjenjuje nastavnika u e-nastavi i
objasniti njihove zadaće
v. Identificirati 6 razina učenja prema Bloomu (tzv. Bloomova
taksonomija)
vi. Objasniti ključne teorije poučavanja (biheviorizam, kognitivizam i
konstruktivizam)
vii. Opisati razliku sinkrone i asinkrone komunikacije u e-nastavi
viii. Opisati odnos između učenja i poučavanja i čimbenike koji na njega
utječu
3. lekcija: Obrazovna tehnologija - odabir i korištenje
a. ciljevi lekcije:
2
i. Kritički razlikovati tehnologiju i medije
ii. Prepoznati kvalitete različitih medija
iii. Razlikovati utjecaj medija i tehnologije na obrazovanje
iv. Razlikovati prezentacijske i interaktivne kvalitete različitih medija
v. Razlikovati utjecaj trenda u razvoju tehnologije na uvođenje e-
learninga
vi. Opisati utjecaj različitih tehnologija na proces poučavanja
vii. Kritički razlikovati upotrebu komercijalnih i open source softvera
viii. Prepoznati elemente e-learning infrastrukture (mreža, sustav za
upravljanje učenjem (LMS), hardver, tehničku podršku, itd)
Evaluacija: U okviru svake lekcije nalazi se kratki kviz znanja koji polazniku omogućuje da
provjeri svoje znanje iz lekcija ovog tečaja.
Vrijeme trajanja: E-learning omogućuje da neovisno o vremenu i prostoru svaki polaznik
napreduje vlastitim tempom. Ovaj tečaj polaznici mogu pohađati kroz različit broj sati i
ponoviti lekcije onoliko broja puta koliko je to potrebno da bi usvojili određena znanja.
Komunikacija : Jedna od bitnih značajki e-learninga je mogućnost interakcije nastavnika
(tutora, mentora) s polaznicima kao i polaznika međusobno. Kroz ovaj tečaj svaki polaznik
ima mogućnost postavljanja pitanja autorima lekcija. Također kroz forum polaznici mogu
komunicirati međusobno.
Evaluacija e-tečaja: Evaluacija e-tečaja vrši se uz pomoć za to posebno sastavljenog
online upitnika koji je sastavni dio e-tečaja.